Autobusy nie znikną z dróg powiatu kępińskiego

W sali sesyjnej Starostwa odbyło się spotkanie przedstawicieli lokalnych samorządów poświęcone organizacji transportu zbiorowego na terenie powiatu kępińskiego.

Problem to o tyle palący i nowy, gdyż z końcem czerwca będąca w likwidacji spółka PKS rezygnuje ze świadczenia usług związanych z transportem zbiorowym, co okazuje się nie lada problemem zważywszy na fakt, że przecież od lat właśnie autobusy PKS dowoziły młodzież do szkół ponadpodstawowych, tymi autobusami poruszali się też mieszkańcy powiatu, dojeżdżając np. do pracy, do lekarza specjalisty czy choćby na zakupy do miasta powiatowego.
Z komunikatu przekazanego po spotkaniu wynika, że wszystkie samorządy gminne, jak również Powiat Kępiński, zadeklarowały podjęcie współpracy w tym zakresie i partycypowanie w kosztach związanych z zapewnieniem sieci połączeń autobusowych na terenie powiatu.
Starosta Robert Kieruzal podkreśla, że nie było to pierwsze tego typu spotkanie. – W tej sprawie zaczęliśmy rozmawiać z potencjalnymi wykonawcami tych przewozów już w marcu – wyznaje. – Obecnie oczekujemy na ostateczne przedstawienie pewnych dokumentów, porozumień, abyśmy mogli zakończyć ten proces.
Jak więc ma wyglądać po 1 lipca transport zbiorowy na terenie powiatu kępińskiego? Starosta Kieruzal nie chce na razie ujawniać szczegółów, zapewnia jednak, że wszystko będzie dopięte na ostatni guzik.
– Każda z gmin będzie składała wniosek do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – wyznaje. Czy oznacza to, że każdy samorząd samodzielnie będzie się starała wyłonić przewoźnika, który zapewni mieszkańcom danej gminy transport zbiorowy? – Są pewne pomysły, są pewne rozwiązania, których nie chciałbym jeszcze zdradzać – odpowiada Kieruzal. – Rozmowy jeszcze trwają, ale idzie to ku dobremu.
Z jakimi kosztami liczyć się muszą samorządy, aby sprostać temu wyzwaniu? Tu też starosta nie chce mówić o szczegółach. – Wstępne kalkulacje zostały przekazane na spotkaniu, zostały omówione planowane trasy, siatki połączeń. Mniej więcej wskazane zostały miejsca przystankowe, ceny biletów. Na ten moment nie chcę jednak podawać jeszcze konkretów – wyznaje. – Jeżeli będziemy już mieć te wstępne porozumienia podpisane, bo tutaj jeszcze będziemy myśleć o dodatkowych przewozach, dodatkowych trasach, bo przecież nie tylko uczniowie szkół ponadpodstawowych korzystają z transportu zbiorowego.
Starosta zapewnia, że opracowana koncepcja ma wstępną akceptację wszystkich samorządów z terenu powiatu kępińskiego. – Rozchodziliśmy się wczoraj (19 maja), takie jest bynajmniej moje odczucie, ze zrozumieniem, takie wspólne stanowisko obraliśmy i z tym się wszyscy zgadzamy – dowodzi.
Jak udało nam się ustalić, teren powiatu obsługiwać będzie najpewniej firma Euromatpol. Międzysamorządowa koordynacja działań sprawiła, że udało się wypracować sieć połączeń z praktycznie wszystkimi miejscowościami.
Wstępne założenia mówią o organizacji przez Euromatpol punktu informacyjnego w Kępnie. Ceny biletów mają być niższe niż obecne, a sam tabor autobusowy dużo nowszy. Montaż finansowy ma obejmować dotację Wojewody Wielkopolskiego oraz symboliczną partycypację gmin.
– Mając na uwadze potrzeby, wynikające głównie z tego, że uczniowie szkół ponadpodstawowych korzystają z linii autobusowych by dojechać do swoich placówek zdecydowaliśmy się na organizację transportu zbiorowego również w gminie Kępno – mówi wiceburmistrz Krzysztof Godek, podkreślając, że dla Gminy organizacja transportu ma duże znaczenie biorąc pod uwagę to, że szkoły ponadpodstawowe zlokalizowane są na terenie samego miasta.
Gmina Bralin, z uwagi na jej położenie, zadbać musi o zapewnienie połączeń autobusowych do Kępna, ale i dolnośląskiego Sycowa, w którym również uczy się w szkołach ponadpodstawowych wielu młodych mieszkańców gminy.
Podjęte zostały rozmowy z nowym przewoźnikiem – zapewniają władze samorządowe Bralina. – Na podstawie wstępnych uzgodnień wiadomo, że rozkład jazdy autobusów zostanie dostosowany do potrzeb mieszkańców z możliwością wprowadzenia ewentualnych zmian już na etapie realizacji zadania, a ceny biletów, jak zapewnia nowy przewoźnik będą niższe niż dotychczas. Uruchomienie linii autobusowych planowane jest na przełomie lipca-sierpnia br., w oparciu o istniejącą sieć przystanków autobusowych.
RED

Artykuł ukazał się w Pulsie Tygodnia 25 maja br.



Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked as *

Pin It on Pinterest